2024 dag 14
Bijbeltekst:Johannes 1:35-40
Johannes 1:1-18
Het Woord van God
1In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2Het was in het begin bij God. 3Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.
6Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. 7Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. 8Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: 9het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam. 10Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. 11Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. 12Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
14Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. 15Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!”’ 16Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 17De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.
Andreas neemt Simon mee naar Jezus
Toen hij Jezus voorbij zag komen, zei hij: ‘Daar is het lam van God’.
Deze introductie van Johannes zou nu de wenkbrauwen doen fronsen. Wij kennen die beeldspraak, behalve als je in een christelijke omgeving opgegroeid bent, niet meer. De vergelijking van een mens met een lam, een jong schaap. Voor de toehoorders toentertijd zal deze vergelijking meer resoneren, want men was ongetwijfeld bekend met het offerlam. Een offerlam was een lam dat geofferd werd, zodat het volk vergeving kan ontvangen. En zo zal ook Jezus als offerlam aan het kruis sterven, en met deze daad de schuld van de hele mensheid wegnemen.
Sufjan Stevens zingt in ‘Abraham’ over dat andere bekende verhaal over een lam. Een verhaal dat duidelijk vooruit wijst naar het verhaal van Pasen. Abraham wordt door God gevraagd om zijn zoon Izaäk te offeren, om op het allerlaatste moment door een engel tegengehouden te worden, waarbij een lam uiteindelijk de plaats van de mens, Izaäk, in zal nemen.
Kun jij wat met deze beeldspraak? Of gebruik je andere beelden bij Jezus?