Dag 7
Bijbeltekst: Exodus 12: 11-17
Johannes 1:1-18
Het Woord van God
1In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2Het was in het begin bij God. 3Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.
6Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. 7Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. 8Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: 9het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam. 10Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. 11Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. 12Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
14Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. 15Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!”’ 16Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 17De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.
” Eet dan zeven dagen lang ongedesemd brood, en verwijder meteen op de eerste dag alle zuurdesem uit jullie huizen.”
Wat zullen we drinken, zeven dagen lang? Dat is de vraag waarmee de popsong van BOTS begint. Deze band uit de jaren 70 werd bekend met hun eigen versie van wat ooit het Franse Ciderlied was, maar dan voorzien van een politieke lading, wat blijkt uit de tekst wat verderop: ‘eerst moeten we vechten voor ons belang’.
De tekst uit Exodus heeft ook een politieke lading, want het gaat hier om het herdenken van de zware uittocht uit Egypte, wat wordt gevierd met het Pesach feest. Daar worden in ieder geval op de eerste (Seder)avond 4 bekers wijn gedronken en staat er een extra glas voor Elia op tafel. Alles draait daarnaast vooral om het eten, want er wordt brood gegeten wat niet gerezen is – omdat in de haast van het vertrek uit Egypte daar geen tijd voor was- en dat ook 7 dagen lang. En hoewel het plat brood is, zoals de Matzes dat zijn, is er ook hiervan genoeg voor iedereen, dus eten we samen niet alleen. Want het Joodse Paasfeest waar het hier over gaat, is een echt familiefeest, waarbij vaak nog mensen worden uitgenodigd die geen familie hebben.